بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر

ساخت وبلاگ

بیماری مزمن کرون از دسته بیماری های التهابی روده به شمار می رود، که موجب التهاب سطح روده شده و در موارد پیشرفته تر می تواند لایه های عمیق از روده را نیز درگیر نماید. علت دقیقی برای بروز این بیماری شناسایی نشده است. این عارضه ممکن است در هر سنی شروع شود اما سن شایع بروز این بیماری بین سنین ۱۰ الی ۳۰ سال است. کرون روده می تواند هر قسمتی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را درگیر نماید.

نشانه ها و علائم

بیماری کرون روده قسمت عمده ای از دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار میدهد از همین روی علائم این بیماری طیف گسترده ای را پوشش میدهد. بیماری کرون روده از دسته بیماری های مزمن به شمار می رود از همین روی علائم آن در ابتدا خفیف و با گذر زمان شدت می یابد. از علائم این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • اسهال مزمن و مداوم
  • افزایش دمای بدن و تب
  • کم خونی به علت خونریزی از روده (معمولاً این کم خونی از همولیتیک خود ایمن روی است که در طی این بیماری آنتی بادی های بدن به گلبول های قرمز حمله می کنند.)
  • خارش پوست بدن
  • ورم مفاصل
  • التهاب و بیماری های چشم
  • زخم و آسیب به سطح دهان
  • خستگی مزمن
  • راش ( دانه هایی مانند جوش که نوعی از بثورات پوستی به شمار می رود.)
  • اریتم گرهی (تشکیل گره هایی قرمز رنگ بر روی ساق پا می باشد.)
  • تنگی یا انسداد روده ( در این حالت جریان پیشرونده محتویات روده متوقف می شود. این حالت خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ بیانجامد.)
  • درد شکم
  • نفخ
  • خون در مدفوع، یا خونریزی به هنگام دفع مدفوع
  • کاهش وزن به سبب بی اشتهایی
  • دفع ناقص مدفوع، افزایش تعداد اجابت مزاج ها و بی‌اختیاری در مدفوع
  • آبسه، فیستول مقعد
  • آرتریت (التهاب مفاصل)
  • ضایعات پوستی

علل بروز

تاکنون علت دقیقی برای بروز کرون روده تعیین نشده است. اما گفته می شود، برخی از عوامل می تواند در ایجاد و تشدید کرون روده نقش داشته باشند. این عوامل عبارتند از :

  • سیستم ایمنی بدن : این بیماری حاصل واکنش سیستم ایمنی بدن به اندام های داخلی رخ میدهد اما تا به امروز علت دقیق این پاسخ اشتباه کشف نشده است. ولی این امر بدیهی است که هم زمان با افزایش فشار های روحی بروز این واکنش نیز شدت می یابد.
  • وراثت : یکی از علت های ابتلای هر فردی به این بیماری، عامل وراثت یا انتقال از طریق ژن بیمار است، اما تحقیقات نشان داده اغلب افراد درگیر با این بیماری فاقد سابقه خانوادگی می باشند.
  • سن : بروز این بیماری رابطه مستقیم با سن افراد ندارد اما آمار ها نشان داده این بیماری بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال مشاهده شده است.
  • داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی : مصرف این دسته از داروها با ایجاد التهاب در روده می تواند در بروز کرون روده نقش داشته باشد.
  • سیگار کشیدن : استعمال دخانیات را نمی توان علتی برای بروز این بیماری معرفی نمود، اما بی شک در تشدید آن نقش خواهد داشت.
  • منبع: سایت کلینیک نوین https://jarah.clinic/
بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 482 تاريخ : چهارشنبه 1 اسفند 1397 ساعت: 16:18

درمان فیستول به روش VAAFT یک تکنیک ایمن و با حداقل تهاجم است که با حفظ عملکرد اسفنکتر مقعد به کار می رود.ویژگی اصلی این روش تجسم مستقیمفیستول است. منظور از فیستول ایجاد مجرای غیر طبیعی میان دو بافت در مقعد است که موجب انتقال آلودگی های روده به سطح پوست می شود.این روش با کمترین میزان آسیب صورت گرفته و مزیت های بسیاری در مقایسه به روش های قدیمی دارد.در ادامه به شرح این روش جدید که به تازگی به کشور راه یافته می پردازیم :

نحوه درمان فیستول مقعدی به روش vaaft

درمان فیستول

تجهیزات مورد نیاز برای این روش شامل فیستولوسكوپ، اتراتور، الکترودهای یك قطبی، پروب فیستول، اندوبرش، فورسپس و یك آنوسكوپ دی بال است.فیستولوسکوپ دارای یک لنز ۸ درجه ای، کانال چشمی و کانال آبیاری است که به پزشک اجازه می دهد داخل کانال فیستول را مشاهده نماید.هدف از انجام این درمان از بین بردن مجرای ایجاد شده و بستن کانال داخلی فیستول است، این درمان نیاز به دقت بالایی داشته تا هیچ کانال داخلی یا حفره ای از فیستول باز نماند.انجام این روش به طور کلی برای دو هدف زیر انجام می گیرد :

  • تشخیص

با استفاده از درمان فیستول به روش VAAFT می توان محل دقیق ایجاد فیستول و سایر حفره های احتمالی را تعیین نمود. با استفاده از فیستولوسکوپ، مسیر فیستول به وضوح بر روی صفحه ظاهر می شود. گاهی اوقات  مسیر خارجی زخم با بافت اسکار احاطه شده است، بنابراین باید این پوشش را حذف نمود تا امکان ورود فیستولوسکوپ فراهم شود. سپس فیستولوسکوپ در طول مسیر با استفاده از حرکات آهسته، چپ،راست، بالا و پایین پیشروی کرده و به داخل فیستول فرستاده می شود. این روش همراه با بی حسی یا بیهوشی انجام میگیرد تا بیمار دردی را احساس نکند.سپس  فیستولوسکوپ از مجرای داخلی فیستول خارج می شود. این مجرا بسیار باریک است و محل سوراخ تنها با نور فیستولوسکوپ قابل شناسایی است.

  • درمان

هدف در این مرحله، تخریب فیستول از درون، پاکسازی فیستول و در نهایت بسته شدن سوراخ داخلی آن است. برای انجام این درمان ابتدا مجرا ایجاد شده شستشو داده می شود و بعد از بستن کانال داخلی فیستول، چسب فیبرین داخل مجرا تزریق می شود.

منبع کلینیک نوین https://jarah.clinic/

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 471 تاريخ : چهارشنبه 1 اسفند 1397 ساعت: 16:16

هموروئیدكتومی عمل جراحی سنتی برای برداشتن بواسیر میباشد. در حین این عمل شما تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی قرار میگیرید تا متحمل درد نگردید.

 

تصویر درمان بواسیر (هموروئید) داخلی و خارجی

 


در اطراف ناحیه ملتهب شكاف ایجاد می شود و ابتدا پزشك عروق محل را می بندد تا خونریزی نكنند و سپس توده را بر میدارد. محل جراحی ممكن است بخیه زده شده و یا باز گذاشته شود و توسط گاز استریل پانسمان شود.
جراحی با تیغ اسكالپل انجام می شود و حداقل یک روز می بایست در بیمارستان بستری شوید.
روشی دیگر نیز وجود دارد كه در آن از دستگاه منگنه مخصوصی استفاده می شود كه بدون ایجاد شكاف بواسیر را برداشته و زخم را میبندد. به این روشهموروئیدوپكسی می گویند. افرادی كه تحت این عمل قرار می گیرند پس از عمل درد كمتری نسبت به افرادی كه تحت عمل سنتی قرار گرفته اند احساس می كنند. باید بدانید که هزینه این عمل بیشتر است و احتمال عود كردن بواسیر در افرادی كه به این روش عمل میكنند بیش تر می باشد.

بازگشت به خانه پس از جراحی

  • پس از عمل، زمانی كه هنوز تحت بیهوشی عمومی قرار دارید یك بی حسی موضعی دراز مدت به محل زده می شود كه شش الی دوازده ساعت باقی می ماند. با این روش پس از عمل متحمل درد شدید نمی شوید. اگر نمی خواهید شب در بیمارستان بمانید، باید منتظر بمانید تا اثر بیهوشی کاملا از بین رفته باشد. برای اطمینان از این مسئله باید حتما یکبار ادرار کرده باشید. ناتوانی در ادرار گاهی به دلیل التهاب بافت ها یا اسپاسم عضلات لگنی رخ می دهد.
  • یك نفر باید باشد تا شما را به خانه ببرد.
  • دوران نقاهت می تواند بین دو الی سه هفته طول بکشد.

مراقبت های پس از جراحی سنتی برداشتن بواسیر

  • ممكن است پس از عمل درد داشته باشید. از پزشكتان بپرسید كه چه مسكن هایی را میتوانید مصرف كنید.
  • كمی خونریزی عادی است به ویژه پس از اولین دفع.
  • برای چند روز پس از عمل مایعات زیاد بنوشید و رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. با استفاده از سبزیجات و مصرف بالای میوه می توانید بسیاری از مواد مورد نیاز را جذب نمایید. سپس دوباره می توانید رژیم عادیتان را داشته باشید اما به مرور میزان فیبر رژیم غذاییتان را بالا ببرید.
  • اگر درد زیادی دارید می توانید قبل و بعد از دفع برای كاهش درد از بی حس كننده ها استفاده كنید.
  • بعضی پزشكان ممكن است توصیه نمایند كه پس از عمل برای جلوگیری از عفونت و كاهش درد از آنتی بیوتیك ها مانند مترونیدازول استفاده كنید.
  • ممكن است پزشكتان توصیه نماید تا از ملین ها استفاده كنید چرا كه تحمل فشار زیاد به هنگام دفع می تواند منجر به عود كردن بواسیر گردد.
  • پس از گذشت دو تا سه هفته از جراحی، مجدداً برای معاینه به جراحتان مراجعه نمایید.
  • منبع : کلینیک نوین | درمان بواسیر، هموروئید، شقاق، کیست مویی، زگیل و فیستول با لیزر توسط دکتر متخصص
بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : هموروئید, هموروئیدکتومی, کلینیک نوین, , نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 417 تاريخ : چهارشنبه 1 اسفند 1397 ساعت: 16:15

درجه بندی هموروئید براساس میزان بیرون زدگی آن از کانال مقعد انجام می شود. هرقدر این بیرون زدگی بیشتر باشد درجه ی آن نیز بالاتر است. اینکه هموروئید در چه سطحی قرار دارد بسیار حائز اهمیت است. پزشک براساس درجه هموروئید می تواند برای انتخاب شیوه درمان تصمیم بگیرد. در ادامه می توانید تصاویر مربوط به درجات هموروئید را مشاهده نمایید.

تصویر بواسیر(هموروئید) درجه 1تصویر بالا بواسیر داخلی درجه یك می باشد كه به هنگام تحركات روده به درون كانال مقعدی صعود میكند.

تصویر بواسیر یا هموروئید درجه دوتصویر فوق بواسیر داخلی درجه دو است كه به هنگام حركات روده از مقعد خارج می شود و سپس دوباره به داخل باز می گردد.

تصویر هموروئید یا بواسیر درجه سه و چهارتصویر بالا نیز بواسیر درجه سه و چهار را نشان می دهد. بواسیر درجه سه به هنگام حركات روده از مقعد خارج می شود و می بایست با انگشت به داخل برگردانده شود . بواسیر داخلی درجه چهار به طور كلی از سوراخ مقعد بیرون است.

بواسیرهای خارجی در زیر پوست و اطراف ناحیه مقعد قرار دارند و به دلیل وجود اعصاب زیاد در این ناحیه علاوه بر خونریزی دردناک هم هستند.
گاهی بواسیرهای متورم بزرگتر شده و از اسفنکتر مقعدی بیرون میزنند. در این حالت ممکن است بتوان آنها را به شکل برآمدگی های پر از آب صورتی مشاهده کرد و به هنگام دفع دردناکتر میشوند.
بواسیرها معمولا به داخل باز میگردند در غیر این صورت حتی میتوان آن ها را به آرامی به داخل فشار داد.
در بواسیر خارجی ممکن است لخته خون ایجاد شده و رنگ آن به بنفش یا آبی تغییر پیدا کند که به آن ترومبوز گفته می شود. این مسئله برای فرد بیمار بسیار دردناک بوده و ممکن است احساس خارش شدید به همراه داشته باشد. حتی پس از رفع لخته، مکن است کمی پوست اضافه باقی بماند اما باز هم احساس خارش وجود دارد.

منبع 

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : بواسیر , هموروئید, کلینیک نوین , , نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 472 تاريخ : چهارشنبه 1 اسفند 1397 ساعت: 15:29

تا سالها تنها روش قطعی درمان کیست مویی انجام عمل جراحی و برش و تخلیه ی کیست بود . ولی با پیشرفت هایی که در دانش پزشکی به وجود آمده است اخیرا روش درمانی بهتری به وجود آمده که بسیار موثر تر و کم عارضه تر است و آن روش درمان با لیزر است .

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال از شایع ترین بیماری های مقعدی است که در اثر پیچیدن و بازگشت مو به زیر پوست رخ میدهد . در نتیجه بدن این مو را به عنوان یک عامل بیگانه تشخیص می دهد و واکنش دفاعی علیه آن را آغاز می نماید . این ناحیه پس از گذشت مدت زمان کوتاهی محل تجمع چرک و عفونت می شود و در نهایت منجر به ایجاد کیست مویی می گردد .
عمل جراحی کیست مویی عوارض و خطرات متعدد و بیشماری داشت ولی به علت اینکه تنها روش درمانی قطعی و موثر کیست مویی بود چاره ای جز پذیرش آن توسط بیماران نبود ولی در روش درمان با لیزر تمامی خطرات و عوارضی که در روش عمل جراح وجود داشت به طور کامل از میان رفت و میزان موفقیت در درمان بسیار افزایش یافت .
در روش درمان با لیزر نیاز به هیچگونه انجام بیهوشی عمومی نیست و بیمار برای اینکه راحت تر باشد تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد . سپس به آرامی محل کیست مویی به وسیله ی اشعه ی لیزر برش داده می شود و تخلیه می گردد . با تاباندن اشعه ی لیزر به اعصاب آسیب دیده و ترمیم آنها بیماری هیچگونه احساس دردی ندارد و با سوزاندن مویرگها و عروق خونی اطراف ناحیه ی کیست مویی میزان خونریزی به حداقل می رسد .
اما در روش جراحی همان طور که می دانید بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد و تا چند روز پس از انجام عمل جراحی با درد و خونریزی زیادی مواجه است . البته عوارض بیهوشی عمومی هم در کنار سایر عوارض عمل جراحی قرار میگیرد .
پروسه ی درمان با لیزر در مدت زمانی کمتر از ۱ ساعت به پایان می رسد و پس از اتمام آن بیمار بلافاصله از کلینیک مرخص می شود و می تواند به خانه و محل کار خود باز گردد و امور روزمره ی خود را آغاز نماید . در حالی که در روش عمل جراحی بیمار باید برای ۱ الی ۲ روز پس از انجام عمل جراحی در بیمارستان بستری باشد و تحت نظر پزشک قرار بگیرد . در مواردی که حال بیمار مساعد نیست یا محل عمل دچار عفونت شده است ممکن است مدت زمان بستری افزایش یابد .
در روش لیزر درمانی بیمار بلافاصله پس از انجام آن می تواند استحمام و امور روزمره ی خود را آغاز نماید و نیازی به تعویض پانسمان نیست و می تواند مرتب آن را شستشو دهد . تعویض مکرر پانسمان در زمان پس از انجام عمل جراحی کیست مویی و درد و خونریزی از محل آن برای بسیاری از بیماران ناخوشایند است ولی در روش درمان با لیزر به هیچ وجه چنین مشکلی وجود ندارد .
در حین عمل جراحی هرچقدر هم که محیط استریل باشد ، همیشه احتمال ابتلا به عفونت ها و بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز وجود دارد ولی در روش درمان با لیزر به هیچ عنوان چنین خطراتی پیش روی بیمار نیست .

منبع 

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : کیست مویی, کلینیک نوین , , نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 485 تاريخ : چهارشنبه 1 اسفند 1397 ساعت: 15:15

خبرنامه